واحد آموزش بیمارستان ضیایی بعنوان يکي از واحدهاي اصلي مديريت منابع انساني، وظيفه خطير توسعه سرمايه هاي انساني بيمارستان را به عهده دارد. رسالت اين واحد توانمند‌سازي پرسنل شاغل در بيمارستان از طريق ارتقاء سطح علمي آنان و آموزش‌هاي حرفه‌اي مي‌باشد. اين واحد زير نظر سوپروايزر آموزش سلامت بيمارستان اداره مي‌شود. در هر کدام از بخش‌هاي بيمارستان نيز رابطين آموزشي همسو با سياست‌هاي اين واحد به فعاليت مي‌پردازند.

 

شرح وظایف سوپروایزر آموزشی

 سوپروایزر آموزشی، پرستاری است که مسؤولیتهای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرستاری و مامائي مرکز آموزشي درمانی وتوانبخشی تحت نظارت مدیرپرستاری وجهت اهداف سازمان رابه عهده دارد .

 شرح وظایف سوپروایزرآموزشی براسا س اصول مدیريت با تکيه بر رعايت منشور حقوق مددجو مبتني بر فرآيند پرستاري و استانداردهاي مراقبتي به شرح زيرميباشند :

۱) تعیین اهداف آموزشی ( کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت )

۲) تعیین نیازهای آموزشي ( مددجو و خانواده ، رده هاي مختلف کادر پرستاري و مامائي و کارکنان جديد الورود )

۳) تعیین اولویتهای آموزشي و تدوين برنامه هاي آموزشي مستمر و مدون جهت رفع نيازهاي آموزشي

۴) اجرای برنامه های آموزشی با همکاری ومشارکت ساير گروهها

۵) تهیه و تنظیم ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعاليت هاي آموزشي بخشهاي مرتبط

۶) تهیه و تنظیم ابزار مناسب ارزیابی خدمات پرستاري و مامائي مورد نياز مددجويان

۷) هماهنگی در اجرای برنامه کارورزی دانشجویان و کارآموزان گروههاي پرستاري و مامائي

۸) پیشنهاد تهیه کتب ، مجلات ، جزوات و وسایل کمک آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهي کاركنان گروه پرستاري و مامائي

۹) تشکیل کمیته آموزش پرستاری

۱۰) هماهنگی جهت تشکیل و شرکت در کلاسهای آموزش مداوم و برنامه جامع آموزشی واحد ذيربط

۱۱) پیشنهاد ایجاد زمینه‌های تشويقي جهت مشارکت فعال پرسنل در فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي

۱۲) همکاری و مشارکت در نظارت و کنترل واحدها جهت نیاز سنجی آموزشی کاركنان و مددجويان

۱۳) همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالیني و کنترل عفونت در امر آموزش

۱۴) همکاری و هماهنگی با سرپرستاران و مربیان در جهت ارتقاء سطح آموزش

۱۵) برنامه ریزی و شرکت فعال در سمینارها ، کنگره ها جهت ارائه روشهای اثر بخش و موثرتر در ارائه خدمات پرستاري و مامائي

۱۶) ارائه تازه ها و نتایج تحقیقات جدید ( به شکل کنفرانس ، جزوات / پمفلت و … )

۱۷) همکاری و مشارکت در انجام طرح های پژوهشی

۱۸) هدایت و آموزش کارکنان در راستای :

الف حسابرسی کیفی خدمات پرستاری

ب ارزشیابی عملکردکارکنان درارائه خدمات

ج- ارزشیابی عملکرد کارکنان در ارائه آموزش به مددجو و خانواده

۱۹- هدایت و آموزش کارکنان در اجرای برنامه های آموزشی واحدهاي ذيربط

۲۰- هدایت و آموزش در جهت تهیه جزوات ، پوسترها ، فیلم ها و پمفلت های آموزشي جهت کارکنان و مددجويان

۲۱- ثبت و گزارش و پاسخگویی کلیه فعالیت هاي آموزشي به مدير خدمات پرستاري

۲۲- کنترل و نظارت بر آموزش های انجام شده در واحدهای ذیربط با استفاده از ابزار مناسب

۲۳- کنترل و نظارت بر وجود امکانات و شرایط آموزشی در واحدها

۲۴- ارزیابی اثربخشی آموزش های انجام شده از طريق :

– کنترل حسابرسی کیفی خدمات ارائه شده

– بررسی رضایتمندی مددجویان

– بررسی رضایتمندی کارکنان پرستاری

۲۵- کنترل و نظارت بر شرکت فعال رده های مختلف پرستاری ( در شیفت ها ی مختلف ) در برنامه هاي آموزشي براساس سرانه آموزش پرستاري

۲۶- مشارکت در کمیته ارزشیابی کارکنان